2015. augusztus 10., hétfő

Mennyibe kerül a gyerek?

Alma írása:



Károsnak tartom az olyan számítgatásokat, amik arra vonatkoznak, hogy mennyibe kerül a gyerekvállalás, mert ezeknek mindig az a végük, hogy tulajdonképpen csak a gazdagok engedhetik meg maguknak, hogy szaporodjanak. Ahogy elnézem az árakat és a kínálatot, a gyártók és a babaiparág működtetői rendkívül találékonyak, mikor arról van szó, hogy mi mindennel csábítsák vásárlásra a családokat. Észnél kell lenni!
Amire (akire) a legnagyobb szüksége van az újszülöttnek, az egy szerető édesanya (tejelő emlőkkel), édesapa, esetleg testvérek!
Mi kell tehát a babának?

ruhák Mi az első gyereknél alaposan bevásároltunk, és már akkor se követtünk el vészes felhalmozást. Azóta alig vettünk gyerekruhát, a többiek mindent örököltek a legnagyobbtól (na és sokat varrok is nekik). Az újszülött olyan gyorsan nő, hogy nincs alkalma ronggyá hordani a ruháit, legfeljebb van rajtuk egy-két folt, de ez engem soha nem zavart. Mi sok mindent kaptunk ismerősöktől is, ezért turkálóban soha nem vettem gyerekruhát, de nincs bajom a túrt ruhákkal sem. A gyerekruhák nagyon drágák újan, ezért aki ezen spórolni akar, ne legyenek ellenérzései a más által hordott ruhákkal. Egy alapos mosás után tökéletesen funkcionálnak.
pelenka Bevallom, hogy a tudatosságunk ellenére eldobható pelenkát használtunk. Nagyon jókat olvastam a mosható pelenkákról, de személyes tapasztalatom nincs ezekkel kapcsolatban.
babahordozó kendő Meg vagyok győződve, hogy ha szállításról (egyáltalán: együttlétről) van szó, az újszülött legjobb helye az anyja mellkasán van egy hordozókendőben. (Mi a legkisebbet az első 4-5 hónapban egyszer sem tettük bele a babakocsiba!)
babakörömolló Jó minőségű acél ollónk van már tizenvalahány éve. Örök darab. (Mivel nagyon kicsi az olló, rákötöttem egy nagy bojtot, hogy jobban észrevegyük, ha épp el van veszve.)
műszerészfogó Lehet, hogy meghökkentő lesz: ha a cica belekakált az orrukba (vagyis piszok volt az orrukban), és bele is száradt, akkor a férjem a műszerészfogójával szedte ki. 

Ami nem létszükséglet a babának – mi legalábbis remekül megvoltunk nélkülük (és a gyerekek is túlélték ezt az időszakot)

mérleg Volt ugyan egy régi mérlegünk, de nem volt türelmem bíbelődni vele, ezért elajándékoztuk. Aztán rájöttem, hogy ostobaság lett volna méricskélni: szemmel láthatóan jól fejlett baba volt mindegyik. Ezért soha nem is tudtam beszállni a játszótéri versenybe: a tied mennyit szopik egy alkalommal és mennyit hízik egy hét alatt? – merthogy nem is tudtam a súlyukat.
cumisüveg A nagyoknál még használtuk, de a legkisebbnél már nem. Boszorkányos ügyességgel ivott egész pici korától üvegből is és pohárból is.
cumi Bár vettünk egyszer egy cumit, nem kellett nekik. A kicsinél már nem is próbálkoztunk vele. Engem riaszt, mikor azt látom, hogy a viszonylag nagy gyerek – mint matróz a pipáját – a cumit a szája sarkába gyűrve beszél az anyjával.
babakocsi Persze nem baj, ha van, nekünk is volt (egyetlenegy az összes gyereknek), és használtuk is, ha levegőzni mentünk, vagy ha csak úgy sétálgattunk, de ha nem lett volna kocsink, akkor is megoldható lett volna az életünk. A hordozókendő kielégítette az igényeinket. Hallottam egy anyuka panaszát: a harmadik gyereknek vett 160.000,- forintos babakocsiért a börzéken még 80.000-et sem akartak adni… Ehhez nem is fűzök semmit.

babaágy Mi hívei vagyunk az együttalvásnak. Van ugyan babaágyunk, és használtuk is, de a gyerekek (és főleg a legkisebb) rendszeresen velünk aludtak. Ha le akartam tenni a kicsit valahova, és az nem a rácsos ágy volt, akkor a babakádba fektettem bele, és vittük magunkkal a lakás különböző helységeibe- mikor hol volt dolgunk. Utazáskor, vendégségben abban aludtak a gyerekeink, ami épp kínálkozott: mosóteknőben vagy gyümölcsös ládában (természetesen kibéleltük) – ilyen okból utazóágyunk se volt.  Sokan azért szeretik a babaágyat, mert abban használható a légzésfigyelő. Ilyenünk nekünk is volt, de (hála Istennek) csak akkor szólalt meg, ha a nagymamák kilopták az ágyból a gyereket, és elfelejtették kikapcsolnia a műszert. Sokaknak van légzésfigyelőjük, de vajon tudják a szülők, hogy mi a teendő, ha megszólal?
járóka Hamar észrevettem, hogy nem jó. Egy mozgékony gyereket, aki épp most fedezi fel a körülvevő világot, másfélszer másfél méteres ketrecbe kényszeríteni?
bébikomp Nekünk soha nem volt. Azt hallottam róla, hogy károsan befolyásolhatja a mozgásfejlődés menetét és minőségét. Akit érdekel, nézzen utána, mielőtt ilyet vesz!
különböző színes, zajos műanyag kacatok Én nem vagyok híve ezeknek a méregdrága színes, csiripelő, műanyag kínai termékeknek – még akkor sem, ha híres játékgyártó cég neve van ráírva.
pelenkázó és alátét A kicsinél már nem használtuk, mindig az ágyon tettük tisztába.
babakád Eleinte használtuk, de aztán csak beültem a babával a zuhany alá, és Apa a karomban megmosdatta. A testi közelség hátulütője volt, hogy a kis zsivány majdnem mindig előrehozta a vacsorát, és meghívta magát egy kis tejre. Soha nem ejtettem el, nem csúszott ki a kezemből, sokkal egyszerűbb volt így mosdatni, mint a kis kádban. Azért a kádat használtuk, alvásra...
tápszer Olyan szerencsések voltunk, hogy mindegyik gyerekünk több évig szopott, így nem voltunk rászorulva a tápszerre. Természetesen elfogadom, hogy valaki, aki nem tud szoptatni, arra fanyalodik, hogy tápszert adjon a babájának.
üveges babaétel A nagyobbaknak sok ilyet vettem. A kicsinek azonban már mindig a saját főztömet adtam. Inni is hazait kapott.
babakozmetikumok Környezetünkben nagyon sok az ártalmas anyag. Nem kivételek ez alól a babakozmetikumok sem. Szerintem attól a vegyi anyagtól nem lesz semmi bajunk, amit nem kenünk magunkra, ezért ehhez tartjuk magunkat a baba kenőcsökkel kapcsolatban is. A gyerekek is háziszappannal mosdanak, és soha nem használtunk feleslegesen semmi kencét. Popsikenőcsöt is csak akkor, ha csúnya volt a fenekük. A gyártók fantáziája kiapadhatatlan, ha arról van szó, hogy énekeljék ki a pénzt a szülők zsebéből: nyugtató kamillás sampon és tusfürdő, rizskeményítős fürdősó, mandarinos habfürdő, antibakteriális kézmosó, babatisztító olaj, folyékony lemosó tej, hidratáló masszázsolaj… Csak ámulok, hogy minek ez a sok minden????

szoptatási karkötő Én is csak most tudtam meg, hogy mi ez: egy szilikonpánt 2000 forintért, amire rá van írva, hogy bal illetve jobb. Ezt rá kell tenni arra a csuklóra, amelyik oldali mellből utoljára szopott a baba. Én ezt egy hajgumival elintéztem volna, ha nem tudtam volna megállapítani a mellem teltségéből, hogy melyik következik.
mindenféle mellszívók Nekem csak egy hagyományos volt (ami autódudára emlékeztet), de utóbb már azt se használtuk. Ha mentem valahová, mindig vittem magammal a gyereket. Persze színházba vagy moziba nem jutottunk el a szopós baba mellett.
kakis pelenkát nejlonzacskóba forrasztó készülék Egy babamagazinban láttam: az ember beleteszi a használt pelenkát, ami légmentesen vákuum-csomagolja és tárolja. Mi soha nem éreztük, hogy nem teljes az életünk egy ilyen nélkül, a tele bugyrot egyszerűen szorosan összezártuk, és kidobtuk. Persze nyáron sűrűbben kellett kivinni a szemetet.
házi szívhang-megfigyelő készülék Mikor megláttam ennek a műszernek a reklámját, könyörögtem a férjemnek, hogy szerezzen be egy ilyet, hogy a nap bármelyik percében ellenőrizhessem a magzat szívhangját. Szerencsére Apa észnél volt, és azt mondta, hogy szó sem lehet róla, hogy állandóan sugározzam a gyereket. Nagyon örülök, hogy józan férjem van (bár akkor szívtelen trógernak gondoltam). Természetesen elhiszem, amit a gyártó állít a honlapján, hogy ennek a sugárzásnak semmiféle egészségkárosító hatása nincs.
Sorolhatnám még a különböző termékeket (theragyöngy mellpárna, büfipad, speciális melltörlő kendő, tölcsér kézi fejéshez, különleges kiképzésű szoptatós párna, zselés hőpárna, lábpedál szívókészlethez, formatervezett válltáska a különleges mellszívóhoz, éjszakai ételmelegítő termosztárolóval, szívószálas kulacs…); nagy részükről azt se tudom, hogy mire szolgálnak.
Ezzel az egész listával nem azt állítom, hogy a babaáruházakban kapható termékek mind haszontalanok lennének (jó ötletnek tartom az egyszer használatos papírbilit), csak azt szerettem volna érzékeltetni, hogy józan döntésekkel nagyon le lehet csökkenteni a gyerekkel kapcsolatos kiadásokat. Nem lenne jó, ha egy pár csak azért nem vállalna gyereket, mert félnek attól, hogy nem tudnak neki mindent megadni, amire szüksége lenne (mint írtam, a legfontosabb, az anya és a szerető család, nem pénz függvénye).
És még valami: én megértem, hogy egy gyereket váró fiatal pár mindenből a legjobbat akarja adni a kicsinek, és ezen munkálkodnak a buzgó nagyszülők is – akár erejükön felül is (nehogy már az én unokámnak ne a legjobb jusson!). De gondolkodjanak el: biztos, hogy ezzel teszik a legjobbat a gyermeküknek? Ha engem kérdeznének, én azt tanácsolnám, hogy a felesleges, elköltenivaló pénzüket inkább majd a gyerek tanítására fordítsák (de a világért se járassák ovis korban nyelvtanfolyamra vagy személyiségfejlesztő tréningre!!!!)
Alma

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése